
De tweede nieuwsbrief is iets langer dan vorige week. Ga er maar voor zitten. Ik heb het opgedeeld in drie hoofdstukken met in alle drie belangrijke nieuwe inzichten.
- Het verhaal achter de bijgevoegde foto
- Een waardevolle tip voor (startende) ondernemers die ik deze week mocht delen in een audio sessie
- Een nieuwe fase voor Salesstumpers bv
---------------------
Hoofdstuk 1: Makunudu
Soms is schommelen de beste manier om tot inzichten te komen. De schommel op de foto staat op het prachtige eiland Makunudu gelegen op het Noord Malé Atol dat weer deel uitmaakt van de Malediven. Mijn vrouw en ik waren daar ruim 20 jaar geleden op huwelijksreis en daarom zijn we een jaar na die reis alsnog getrouwd. Dit bankje stond er toen en staat er nog. Misschien gaan we ooit nog weer eens .... later als we groot zijn.
---------------------
Hoofdstuk 2: LinkedIn audio
Deze week luisterde ik mee met de LinkedIn audio sessie van Trudy Pannekeet. Het gesprek kwam op 'de ideale klant'. Je moet namelijk weten wie je ideale klant is om je te kunnen
onderscheiden van de markt. Maar hoe weet je nu wie je ideale klant is en wat als dat vraagstuk heel veel druk op je schouders legt. Moet je dan blijven zoeken naar de ideale klant? Heel veel
startende ondernemers die eigenlijk nog helemaal niet weten waarin ze zich willen specialiseren, kampen met dit vraagstuk.
Met dank aan Trudy mocht ik me mengen in het gesprek en heb ik het advies gegeven om eerst eens te kijken welke werkzaamheden je leuk vindt en welke niet. Waar krijg je energie van en ga daarover posten. Vervolgens komen daar diverse bedrijven op af die van jou favoriete diensten gebruik willen maken. En door die ervaringen op een rij te zetten kom je er vanzelf achter met wie (of wat voor soort bedrijven) je wel en niet wilt werken. Het is een andere manier van het zoeken naar je ideale klant, maar kan voor veel ondernemers een oplossing zijn.
---------------------
Hoofdstuk 3: Het inzicht der inzichten en de grote verandering
"Weet je het zeker?" Vroeg de notaris
Absoluut. Dit is wie we zijn en waar we voor staan.
"Oke.... Grappig!" en hij ging verder met het voorlezen en ondertekenen van de akte.
Vanaf dat moment was Salesstumpers BV een feit. We waren zo trots als Louis van Gaal. Twee vrienden aan elkaar verbonden in een officieel zakelijk partnerschap.
Hans en ik... Salesstumpers voor het leven... Toch?
Iedere week hebben we een werkoverleg. We komen bij elkaar en bespreken alles wat er besproken moet worden. Soms alleen maar lachen, soms alleen maar opbouwend kritisch en vooral heel
duidelijk.
"Zeg, die naam Salesstumpers... is dat wel wie we zijn? Ik krijg het in bepaalde kringen niet lekker uitgelegd en eerlijk gezegd... Ik voel me er niet altijd lekker bij."
Het hoge woord is er uit. We zijn dan ongeveer drie maanden onderweg en in goed overleg weten we onszelf te overtuigen dat de naam een meesterlijke vondst is die in het oog springt en vragen oproept.
Inmiddels zijn we bijna acht maanden onderweg en iedere week komt het wel een keer kort ter sprake. De laatste weken speculeren we zelfs over een nieuwe naam. We appen, bellen, praten, voelen de energie veranderen en weten het allebei zeker. We kunnen niet meer terug we gaan het doen. Salesstumpers BV blijft bestaan, maar vanaf nu zullen we onszelf transformeren richting de nieuwe naam.
Wij gaan verder als:
AANVALSLEIDERS
Voor ons is het belangrijk, jullie gaan weer over tot de orde van de dag. Logisch, dat snap ik ook.
Toch wil ik je nog één ander inzicht meegeven aan het einde van deze tweede nieuwsbrief:
Als je met een prospect in gesprek gaat om de deal binnen te halen probeer dan eens om je vragen zo te stellen dat NEE nooit een logisch antwoord kan zijn.
De eenvoudige reden om dit te doen is omdat bij een 'nee' de strijd begint tussen waarom wel en waarom niet. Terwijl verkopen veel leuker is als je samenwerkt naar een gewenst resultaat. Bovendien is het terugkomen van een 'nee' veel lastiger dan het vooraf bespreken van de mogelijkheden en eventuele bezwaren.
Doe er je voordeel mee.
Vind je dit nou waardevol, geef het dan even een like of deel het met je connecties.
Volgende week een nieuwe 'Sales ... hoe het ook kan'.
Fijn weekend!
Dennis Schomaker
Reactie schrijven