Ergens rond het jaar 2000. We trainden op het bijveld van het oude Oosterpark stadion van FC Groningen. Partijtje scherp. Dat is twee doelen op circa 20 meter van elkaar en dan vijf tegen vijf spelen. Behoorlijk intensief en de emoties lopen bij haantje de voetballers snel hoog op. Zo ook vandaag.
Op een beslissend moment maakt Paul Jansen een overtreding op Mustapha El Idrissi. De scheidsrechter van dienst besluit om er niet voor te fluiten. Dat doet hij bewust. Hij wil testen hoe spelers omgaan met verkeerde beslissingen.
Mustapha wordt helemaal gek. Verliest compleet de controle over zijn eigen emoties. Slaat en schopt om zich heen, terwijl de rest geamuseerd toekijkt. Zo gaat het dan ook wel weer op een voetbalveld vol winnaars.
Maar Moes is boos. Hij loopt naar het dichtstbijzijnde reclamebord. Zijn been zwaait naar achteren en het lijkt erop alsof het reclamebord het moet ontgelden. Hij haalt vervolgens vol uit en raakt met de wreef de onderkant van het bord.
De klap is zo hard dat het bord niet alleen zijn schoen onbruikbaar maakt, maar ook zijn voet. Mustapha scheurt al zijn pezen af en ligt een week in het ziekenhuis.
Die ene woede-uitbarsting heeft hem niet alleen een week training gekost, maar ook de rest van zijn carrière. Terug naar Frankrijk en nooit meer iets van gehoord.
Heb jij ook weleens de neiging om reclameborden door midden te schoppen? Kun jij net als Mustapha niet tegen onrecht? Schop jij ook weleens tegen zere benen en situaties terwijl je weet dat je er zelf eigenlijk niets aan kunt veranderen?
Weet dat je alleen maar kunt veranderen wat je zelf doet. Wij gaan jouw gedrag niet veranderen. Dat kun je alleen zelf. We kunnen je hooguit spiegelen aan dat gedrag, waardoor je zelf gaat inzien dat de ingeslagen weg misschien niet de juiste is.
Er zijn nu eenmaal situaties waarop mensen of klanten anders reageren dan je eigenlijk zou willen. Als je weet hoe je daarmee omgaat, behoed je jezelf voor afgescheurde pezen of blauwe knokkels. Potentiële klanten geven weerstand en bezwaren, dat zal altijd zo blijven. De manier waarop je daarmee om gaat is het verschil tussen winnen en verliezen. Het verschil tussen samenwerken of vechten.
Wil je weten hoe je kunt reageren op ieder mogelijk bezwaar zonder in het ziekenhuis te belanden?
Denk dan eens aan Train en Scoor in Sales!
Deze training leert je de 7 stappen van een modern verkoopgesprek. Een gesprek op basis van gelijkwaardigheid, waarbij jij de regie houdt en de klant zich gehoord voelt.
Resultaat:
- Betere gesprekken
- Minder NEE
- Meer JA
- Fijner gevoel
- Vrijer ondernemen
Wil je dat? Klik dan op de link en plan je onbetaalbaar gratis Eureka Sessie
Succesvolle groet,
Dennis Schomaker