DOUWE, DE GENIALE MARKETING BEER!

Het is inmiddels twaalf jaar geleden. Mijn schoonvader was op zoek naar een andere auto en zag een fraai exemplaar in de polder. Na lang wikken en wegen hakte hij de knoop door en twee weken later stond de glanzende bolide op zijn oprit.

 

In dezelfde periode kregen mijn vrouw en ik een dochter. Je weet wel … zo’n klein lief, knuffelig mensje in een maxi cosi, kinderwagen en wiegje.

 

Ze had wat moeite met slapen, maar daar kwam gelukkig snel een oplossing voor. Op de achterbank van de nieuwe auto van mijn schoonvader zat namelijk een knuffelbeer. De garagehouder had de gewoonte om iedere auto af te leveren met een knuffelbeer.

 

Op het eerste gezicht dachten we dat het eigenlijk best een gek cadeau is, na aanschaf van een auto. Een knuffelbeer. Maar niets blijkt minder waar.

 

Mijn schoonvader schonk het beestje aan mijn dochter en sindsdien draagt ie de naam Douwe. Sinds de kennismaking met mijn dochter zijn de twee onafscheidelijk. Ze hebben een band waar ik als vader jaloers op ben, terwijl mijn dochter en ik het erg goed hebben samen. Maar Douwe heeft een speciaal plekje bij haar. Douwe is Douwe. Kom niet aan Douwe, want dan kom je aan mij … dat werk.

 

Inmiddels is Douwe, net als mijn dochter, twaalf. Alleen heeft een knuffelbeer van twaalf een andere groeicurve dan een mens. Douwe valt af. Douwe raakt wat versleten, maar Douwe blijft onverstoorbaar en doet waar hij goed in is. Iedere nacht in de armen van de kleine grote meid.

 

Nu hoor ik je denken:

“Maar waarom heet die knuffel Douwe?”

 

Nou dat is heel eenvoudig. De knuffelbeer is een relatiegeschenk van autocentrum Douwe de Beer in Dronten. Hoe geniaal kan marketing zijn. Al twaalf jaar hebben we zijn naam om ons heen en is het nu zo ver dat ik hier een stukje over schrijf.

 

Dit zijn de acties die marketing en het bouwen van relaties leuk maken. Geen gekke dingen om direct resultaat te boeken, maar subtiel in het systeem van je klant blijven zitten. Al 12 jaar, zonder er maar iets voor te doen.

 

Die ene auto is allang weer vervangen, maar ik wordt dagelijks geconfronteerd met de naam Douwe de Beer.

 

Succesvol Word Je Zo!

 

Dennis Schomaker